Laureaci Konkursu Tubądzin Design Awards w Tokio

18 grudnia 2023

Pracownia KXM zachwyciła jurorów konkursu TDA pomysłem rewitalizacji bloków mieszkalnych z lat 60. i 70. Nagrodą w konkursie była wycieczka do Tokio. Przedstawiamy relację z wyjazdu pełnego inspiracji i wspaniałej architektury.

Wygrana w konkursie była dla nich szansą, żeby po raz pierwszy odwiedzić Japonię. Kraj kwitnącej wiśni przyciąga nie tylko bogatą kulturą i historią, ale także futurystyczną architekturą, która idealnie koresponduje z tradycyjną zabudową i tropikalną roślinnością. Architekci Klaudia Gołaszewska, Marek Grodzicki, Kinga Grzybowska oraz Michał Hondo z pracowni KXM zabiorą Was w krótką podróż po Japonii.

– Zwiedzanie Tokio rozpoczęliśmy od spaceru pod Tokio Skytree – wieży telewizyjnej i widokowej, która mierzy aż 634 metry i jest najwyższą budowlą w Tokio. Następnie udaliśmy się do dzielnicy Asakusa, w której zwiedziliśmy kultowy budynek Asakusa Tourist Information Center zaprojektowany przez architekta Kengo Kuma. Z tarasu widokowego doskonale widać Nakamise-dori Street. To klimatyczna uliczka handlowa prowadząca do świątyni Sensō-ji. Najstarsza świątynia buddyjska w Tokio zrobiła na nas wrażenie bogactwem detali i kolorów. Unoszący się zapach dymu z kadzideł i spacerujące w kimonach Japonki tworzyły niepowtarzalny klimat, który zapamiętamy na długo. – mówi Kinga Grzybowska z KXM Architekci.

Niezwykłe wrażenie robi wielowarstwowość ulic, „pięter” miasta i gęstość zaludnienia w Tokyo. Z punktu widzenia organizacji metropolii działa to całkiem dobrze – łatwość dojazdu metrem oraz samochodem przy tej skali jest zaskakująca. Jednego dnia razem z przewodnikiem musieliśmy przedostać się na drugą stronę miasta, poruszaliśmy się drogą ekspresową wyniesioną na poziom +1, blisko celu zjechaliśmy na lokalne drogi – dodaje Klaudia Gołaszewska z KXM Architekci.

– Udaliśmy się metrem do Shibuya, gdzie znajduje się najruchliwsze skrzyżowanie na świecie. Podczas zmiany świateł na drugą stronę przechodzą nawet 3 tys. ludzi. – dodaje Michał Hondo – Następnie skierowaliśmy się do Shinjuku - to najgęściej zaludniona dzielnica Tokio, w której znajduje się najbardziej ruchliwa stacja kolejowa na świecie. Mieliśmy „przyjemność” zgubić się w jej labiryntach i na własnej skórze odczuć skalę tego założenia. W dzielnicy dominują wieżowce obrazujące potęgę Japonii i wielkomiejski styl życia.

– Z tarasu widokowego Tokio Metropolitan Building w Shinjuku, najgęściej zaludnionej dzielnicy Tokio, trafiliśmy idealnie na zachód słońca nad panoramą miasta. Perspektywa z punktu widokowego wieżowca pozwala uświadomić sobie jak naprawdę rozległe jest Tokio. W samym mieście mieszka około 14 mln ludzi (metropolia ma 37,9 mln - tyle ile cała Polska) a budynki ciągną się po horyzont we wszystkich kierunkach – dodaje Marek Grodzicki.

– Drugiego dnia podziwialiśmy Omotedando i Aoyamę. To okolica znana wszystkim wielbicielom architektury współczesnej i mody. Znajdziemy tutaj budynki luksusowych marek zaprojektowane przez takie sławy jak: Kengo Kuma, SANAA, Toyo Ito, Herzog & de Mauron, Tadao Ando, Kisho Kurkowa, Kenzo Tange, OMA, Ricardo Boffil i wielu innych. Japonia słynie jako kraj masowej konsumpcji luksusu. a Omotesando jest tego dowodem. Spacerując pomiędzy kolejnymi ikonami architektury, znanymi nam dobrze z portalu Archdaily czuliśmy się jak na wystawie Expo. Chyba w żadnym innym miejscu nie ma takiej ilości budynków zaprojektowanych przez zdobywców nagrody Pritzkera. – opowiada Kinga Grzybowska z KXM Architekci.

– W Japonii spędziliśmy siedem dni. Poza fascynującą architekturą miasta udało nam się również wyjechać do terenów mniej zurbanizowanych. Odwiedziliśmy bogato zdobione budynki w świątyni Nikko - kompleks obiektów sakralnych wpisany na listę światowego dziedzictwa UNESCO oraz letnią rezydencję Cesarską Tamazowa. Wrażenie zrobiła na nas również przyroda. Góra Fuji, która króluje nad krajobrazem prezentuje się majestatycznie. Następnym razem zaplanujemy wejście na jej szczyt – podkreśla Marek Grodzicki z KXM Architekci.

Ostatniego dnia przed wylotem udaliśmy się do Sumida Hokusai Muzeum zaprojektowanego przez Kazuyo Sejima (SANAA), laureatkę Nagrody Pritzkera 2010. Budynek na zdjęciach wyglądał świetnie, ale dopiero w rzeczywistości można zobaczyć i dotknąć wszystkich detali. Naszą przygodę w Tokio zakończyliśmy spacerem po parku Ueno. To miejsce, w którym skupiają się najważniejsze muzea i obiekty kulturalne w mieście. Mieści się tutaj między innymi National Museum of Modern Art zaprojektowane w XX wieku przez Le Corbusiera czy Tokyo National Museum. Z dworca Ueno rozpościera się imponująca panorama na nakładające się warstwy kolejnych budynków – opowiada Michał Hondo z KXM Architekci.

– Kiedy startowaliśmy w konkursie Tubądzin Design Awards chcieliśmy przede wszystkim pokazać nasz pomysł na modernizację osiedli modernistycznych. Wygrana w konkursie jest dla nas motywacją do dalszej pracy. Pokazuje, że warto poruszać w projektach nietypowe i trudne tematy. W tej oraz wielu innych naszych pracach chcemy zwrócić uwagę na to, że istniejące już budynki dzięki małej „metamorfozie” mogą zyskać drugie życie, jeśli tylko znajdzie się na nie oryginalny pomysł – mówi Michał Hondo.

– W jednej z książek o Japonii natrafiłam na zdanie, które szczególnie zapadło mi w pamięć. „Tokio nigdy się nie kończy.“ Każdy, kto miał okazję odwiedzić tę niezwykłą metropolię zinterpretuje tę nieskończoność na swój sposób. To miasto, które uwodzi: kulinarnie, architektonicznie, modowo, kulturowo, historycznie – zapewniając wachlarz niekończących się inspiracji i wrażeń. Tokio zaskoczy każdego. – dodaje Kinga Grzybowska.