Magia włoskiej klasyki w kolekcji Macchia

Inspiracja do kolekcji Macchia (6), fot. Getty Images

12 maja 2021

Macchia, propozycja Ceramiki Tubądzin w formacie 33 x 90 cm, odkrywa tradycyjne włoskie terrazzo na nowo. To kolekcja niestandardowa, bardzo współczesna i otwarta na stylistyczne eksperymenty, którą pokocha każdy, kto ceni klasyczne piękno i lubi delektować się życiem.

Inspiracja do kolekcji Macchia (1), fot. Getty Images

Macchia kojarzy się z przyjemnością. Przywołuje na myśl ciepłe, słoneczne dni, dalekie podróże i włoskie smaki. To połączenie oparte na kontraście tego, co trwałe i ponadczasowe z tym, co ulotne i błogie. Inspiracja klasycznym designem weneckich posadzek terrazzo, ich elegancją i luksusowym stylem, została zestawiona w kolekcji z delikatnością i wyrazistością lodów stracciatella, w których słodycz wanilii przełamuje intensywność i kruchość czekolady. Macchia jest efektem współpracy zespołu TU_Kolektyw: projektantki Anny Janik-Cieśli i Katarzyny Madalińskiej, architekta marki Tubądzin. Kolekcja ta odnosi się do wrażeń i przeżyć, związanych z byciem TU i teraz, a także doświadczeń i rozwiązań architektonicznych poprzednich pokoleń.

Anna Janik-Cieśla, projektantka TU_Kolektyw, autorka kolekcji Macchia

TU_poszukuje. Bogactwo południowych smaków

Macchia oddaje to, który kryje się za słowem „stracciare” – pełnym temperamentu rozrywaniem gładkiej całości na kawałeczki, obecnym nie tylko w południowej kuchni. Efekt ten można odnaleźć także w wyglądzie klasycznych posadzek terrazzo, które od czasów starożytnego Rzymu wykorzystywane były do dekoracji wyjątkowych i prestiżowych przestrzeni, a dziś coraz częściej pojawiają się w nowoczesnych wnętrzach.

Delektowanie się lodami stracciatella to obowiązkowy punkt programu każdego mojego wypadu do Włoch. Cząsteczki pokruszonej czekolady zatopione w aksamitnej, waniliowej masie budzą zmysły smakiem, konsystencją i nieregularnością faktury. Ślady estetycznego rozdarcia w stylu „stracciare” odnaleźć można także w wyglądzie terrazzo, pokrywającego do dziś podłogi weneckich pałaców. Chłodne, niczym lody stracciatella i podobnie jak one fantazyjne, uznawane są za wyjątkowo eleganckie i wyszukane rozwiązanie. Postanowiłam przyjrzeć im się z bliska – mówi Anna Janik-Cieśla, autorka kolekcji, projektantka TU_Kolektyw.

Inspiracja do kolekcji Macchia (2), fot. Getty Images

TU_projektuje. Śródziemnomorska paleta kolorów

Oryginalne posadzki terrazzo, które powstawały z bardzo drobnych okruchów marmuru, były punktem wyjścia do pracy nad kolekcją. Anna Janik-Cieśla, projektantka TU_Kolektyw, zdecydowała się jednak na wykorzystanie większych elementów kamienia, które ożywiły kolekcję i dodały jej ekspresyjnego wyrazu. Łagodna kolorystyka – od beżu, przez szarość, grafit, aż po odcień niebieskiego – wydobywa z kolei w subtelny sposób piękno marmurowych kamieni, podkreśla ich delikatność i śródziemnomorski klimat. Płytkom towarzyszą także polerowane stalowe listwy oraz jasnoszara, matowa płytka podstawowa, które są naturalnym uzupełnieniem wyrazistego motywu terrazzo.

Zależało mi na unowocześnieniu włoskiej klasyki, dlatego w projekcie delikatnie zmieniłam proporcje i sięgnęłam po większe fragmenty kamienia. Ich ułożenie nie jest już tak gęste, dzięki czemu tworzą wyraźną, dynamiczną strukturę. Zrezygnowałam z osiemnastowiecznej estetyki pavimento alla Veneziana. Miejsce weneckich chodników, wykonanych z bardzo drobnych frakcji kruszywa i wykończonych na wysoki połysk, zajęły płytki z matowym wykończeniem. W moim wydaniu terrazzo przypomina bardziej kamień szlachetny, a cała kolekcja zyskała nowoczesną, prostą i surową formęmówi projektantka TU_Kolektyw.

O tym, jak kolekcja Macchia prezentuje się we wnętrzu, a także o samym procesie kreacji opowie już wkrótce Katarzyna Madalińska – architekt marki Tubądzin.

TU_Kolektyw tworzą projektanci, architekci i technolodzy Grupy Tubądzin, osoby związane zarówno z klasycznym, użytkowym designem, jak i wzornictwem przemysłowym i architekturą. Razem poszukują najlepszych rozwiązań, które najdokładniej oddają klimat ich pracy – od momentu inspiracji, poprzez projekt, kreację, aż po aranżację i pomysły na gotowe wnętrza.

Grupa Tubądzin należy do najlepiej rozpoznawalnych producentów płytek ceramicznych w Polsce. Od prawie 40 lat wyznacza trendy wzornicze, wprowadza nowatorskie produkty i rozwiązania. W Polsce jest pionierem w produkcji płyt wielkoformatowych, sięgających rozmiarem aż 120 x 240 cm. Jej produkty, wytwarzane z najwyższej jakości surowców, znajdują zastosowanie w każdej przestrzeni, nie tylko łazienkowej. Najwyższej jakości płytki, do złudzenia przypominające drewno, marmur czy beton, produkowane w oparciu o najnowocześniejsze światowe technologie są znakiem rozpoznawczym Grupy Tubądzin. W roku 2020 firma sprzedawała swoje produkty do 70 krajów.

Tubądzin zaprasza do współpracy wybitnych twórców designu i kultury (wśród nich m.in. Maciej Zień, Dorota Koziara, Wojciech Siudmak), organizuje prestiżowy konkurs dla młodych projektantów i architektów – Tubądzin Design Awards oraz angażuje się w działania edukacyjne, społeczne i ekologiczne.

Płytki marki Tubądzin powstają z naturalnych i szlachetnych surowców, a do ich zdobienia stosowane są bezpieczne dla zdrowia i przyrody barwniki. Mając na uwadze dbałość o środowisko firma Tubądzin promuje zasady zrównoważonego rozwoju i inwestuje w innowacyjne rozwiązania – m.in. technologię Continua+, przyczyniając się tym samym do redukcji zużycia energii i emisji dwutlenku węgla do atmosfery. Firma angażuje się również w projekty proekologiczne i podejmuje działania zmierzające do wzrostu świadomości społeczności lokalnej w tym zakresie.

Kontakt dla mediów:

Tomasz Korowczyk

rzecznik prasowy Grupy Tubądzin

tel. + 48 601 322 440

tel. + 48 42 710 37 78

e-mail: t.korowczyk@tubadzin.pl