Ceramiczna ewolucja koloru

Łukasz Habiera, znany pod pseudonimem Nawer, jest artystą multidyscyplinarnym. W swojej twórczości łączy abstrakcję z precyzją matematycznych matryc. Jego unikatowy styl jest rozpoznawalny od pierwszego spojrzenia. Nawer jest pionierem Graffuturismu. Prace artysty można podziwiać na całym świecie.

Pozorny chaos, ścierające się kolory, przenikające się kontrasty - to Twoja sztuka w pigułce. Skąd czerpiesz inspiracje i jak wpływają one na Twoje podejście do tworzenia dzieł w tak nowoczesnym duchu?

Moje główne inspiracje to zgiełk miejskiego życia, architektura oraz muzyka. Architektura pozwala mi na inny sposób patrzenia na przestrzeń, to od niej zaczynałem swoją przygodę z tworzeniem i do dziś wpływa ona na moją sztukę. Muzyka z kolei towarzyszy mi przez cały proces twórczy, wpływając na wybór kolorów i kształtów, na których opieram moje dzieła. Każdemu dźwiękowi odpowiada jakaś barwa - to wypadkowa mojej pracy. W mojej twórczości staram się też uchwycić pozorny chaos, który obserwuję w miejskim krajobrazie, i przekształcić go w spójną kompozycję.

Twoja artystyczna droga jest pełna transformacji. Jakie znaczenie ma dla Ciebie możliwość przekładania swojej twórczości na tak różne środki wyrazu?

Dzięki temu, że mam swobodę twórczą, mogę wyrażać się w różnych obszarach. Każde medium oferuje inne możliwości i narzuca limity, co zmusza mnie do adaptacji, eksperymentowania oraz rozwoju - zarówno jako Łukasz Habiera, jak i jako Nawer. Zarówno ograniczenia jak i wychodzenie poza strefę komfortu w pracy twórczej pobudzają kreatywność. Można stwierdzić, że artysta dojrzewa, zmienia się dzięki swojej drodze poszukiwań. Dziś szukam innych przestrzeni do ekspresji. Różnorodność środków wyrazu jest dla mnie inspirująca i motywująca, ponieważ zawsze uczę się czegoś nowego i mogę rozwijać swoje umiejętności oraz wyobraźnię.

Tak jak powiedziałeś, jako artysta multidyscyplinarny, eksperymentujesz z różnymi mediami.. Co przyciągnęło Cię do pracy z ceramiką i jakie możliwości widzisz w niej dla wyrażenia swojej artystycznej wizji?

Praca z ceramiką, daje mi szansę na odkrywanie nowych form wyrazu i poszerzanie mojego artystycznego języka, ale i ponowne wyjście ze strefy komfortu. To dla mnie wyjątkowa możliwość wprowadzenia sztuki do codziennego życia. Z ulicy do galerii, z galerii do domu. Uważam, że sztuka powinna być dostępna i obecna w każdej przestrzeni, a płytki ceramiczne są idealnym medium do osiągnięcia celu. Tego rodzaju projekty znacząco wpływają na przestrzeń mieszkalną, nadając jej unikalny charakter i tworząc inspirujące środowisko. Wierzę, że otaczanie się pięknymi i artystycznymi przedmiotami ma olbrzymi wpływ na nasze życie.

Współpraca z Tubądzinem to dla Ciebie nowe wyzwanie artystyczne. Jakie aspekty pracy z ceramiką były dla Ciebie najbardziej interesujące i co było największym wyzwaniem?

Najbardziej ekscytująca była możliwość eksploracji nowych mediów i technik. Sama płytka jest bardzo ciekawym, ale i podchwytliwym płótnem. Przedkładanie projektów na ceramikę wymagało zrozumienia, jak różne materiały i procesy produkcyjne wpływają na ostateczny wygląd mojej pracy. Podstawą mojej twórczości jest kolor, który w przypadku gresów jest bardzo delikatnym narzędziem ze względu na ich wypalanie. Dużo uwagi i czasu poświęciłem na przeliczanie kolorów i wzorów, które w cyfrowym świecie mogą być bardziej elastyczne, niż przeniesione na stałe formy. Było to wyzwanie wymagające wyjątkowej precyzji i dokładności, które dało mi możliwość rozwoju w zupełnie nowym dla mnie obszarze.